Makanan yang kita makan harus memberi kita kesihatan dan kebahagiaan. Ini adalah maksud asas "anda adalah apa yang anda makan". Di Malaysia, makan adalah aktiviti yang menyeronokkan dan bersosial. Apa yang kita makan sebahagian besarnya membentuk diri fizikal kita dan kesihatan keseluruhan.

Semakin ramai rakyat Malaysia mengalami berat badan berlebihan, satu keadaan yang tidak berlaku dalam sekelip mata. Tabiat pemakanan tidak sihat yang berterusan dari masa ke masa, ditambah dengan kekurangan senaman, telah menyumbang kepada keadaan ini.

Rakyat Malaysia suka makan sepanjang hari. Kami mencari setiap alasan untuk makan. Makan telah menjadi pengalaman, dan kepuasan keinginan ini semakin menjadi pengembaraan diri. Kami seolah-olah makan tanpa henti, mengekalkan tabiat buruk.

Adakah kita membuat pilihan yang betul? Untuk sarapan pagi, tanya mana-mana rakyat Malaysia sama ada mereka lebih suka roti canai atau nasi lemak berbanding semangkuk salad, dan jelas apa yang akan mereka pilih. Untuk minuman, tanya mereka sama ada mereka mahu teh tarik atau teh kosong, dan pilihannya sekali lagi jelas. Untuk pencuci mulut, ia adalah sama – rakyat Malaysia akan mudah memilih kek keju berbanding sekeping buah.

Berikut adalah beberapa contoh khusus di mana kita terlalu makan, yang mungkin terdengar terlalu biasa.

> Di bufet "makan-semua-anda-boleh": Rakyat Malaysia berkeras mahukan nilai untuk wang – jadi untuk hidangan itu, kami mengabaikan sebarang mantera tentang "makan dengan betul". Terdapat begitu banyak makanan untuk dimakan dan pelbagai jenis; terdapat terlalu banyak pilihan. Jadi kami hanya makan dan makan, mencuba pelbagai jenis hidangan yang dihidangkan. "makan-semua-anda-boleh" sememangnya tag pemasaran yang bijak dan sangat berkesan juga. Dan itulah yang akan kami lakukan - merugikan kami.

> Di Rumah Terbuka rasmi (sama ada Tahun Baru Cina, Hari Raya, atau Deepavali): Kami memanjakan diri seolah-olah tiada hari esok. Kami mengambil lebih banyak batang sate daripada yang biasa kami ambil kerana kami khuatir mungkin tidak ada lagi selepas beberapa ketika. Rakan akan memberitahu anda "Cuba ini dan itu", dan anda mewajibkan.

> Di pesta durian: Lebih-lebih lagi apabila dihidangkan pelbagai jenis Musang King, perut kita menjadi tidak terhingga. Kami mendapati diri kami terlalu memanjakan diri; pengambilan kalori harian kita benar-benar dilupakan. Kami menghiburkan diri dengan berkata, "Berapa kerapkah saya mendapat peluang untuk menghadiri parti sedemikian?"

> Akses 24/7 kepada makanan: Sama ada kedai mamak 24 jam atau peti sejuk yang sedia untuk memenuhi keinginan, termasuk snek tengah malam.

> Makan bahagian bersaiz besar secara tidak sedar: Sebagai contoh, di restoran daun pisang kita cenderung untuk menambah nasi dan kemudian meminta teh tarik dengan kurang gula. Di bufet, kami tidak mengambil bahagian yang lebih kecil dengan setiap pusingan tetapi terus mengambil bahagian yang biasanya kami ambil apabila kami makan biasa.

> Makan tanpa minda: Anda sudah terlalu kenyang tetapi anda mahu bersikap adil terhadap makanan. Sebagai contoh, pada majlis makan malam perkahwinan Cina, hidangan kedua terakhir sebelum pencuci mulut dihidangkan biasanya mee goreng - ramai yang boleh dilihat sedang makan walaupun mereka kenyang sepenuhnya. Di rumah, kami terlalu asyik menonton filem yang kami tonton sehingga kami tidak sedar kami telah menghabiskan keseluruhan beg kerepek kentang!

> Tekanan rakan sebaya: Saudara-mara, rakan-rakan, malah pasangan anda menggalakkan anda makan lebih banyak. Mereka akan berkata “Tak apa lah, makan dan nikmati, anda sentiasa boleh berdiet pada hari lain” (dan "hari lain" jarang datang). Jadi, memandangkan kawan dan keluarga kita terlebih makan, kita pun buat perkara yang sama.

Adakah anda perasan bahawa walaupun kami kenyang dan hidangan segar dihidangkan, kami tidak teragak-agak untuk mencubanya - perut kami kelihatan tidak terhad.

> Semasa Ramadan: Rakan-rakan Islam saya memberitahu saya bahawa adalah mencabar untuk tidak makan berlebihan selepas berbuka puasa. Mereka termakan makanan kerana mereka merasakan bahawa mereka layak mendapatnya dan telah memperolehnya dengan berpuasa sepanjang hari.> Pada pesta bir yang mengalir bebas: Tekanan rakan sebaya memaksa anda untuk minum lebih banyak bir daripada biasanya. Anda cuba menjadi sosial dengan menikmati apa yang rakan-rakan anda alami. Kadang-kadang frasa "satu untuk jalan" kehilangan makna kerana anda cuba bersaing dengan peminum terbaik di bandar.

Kita semua makan berlebihan pada majlis-majlis khas, dan itu adalah OK dan normal. Walau bagaimanapun, menjadikannya sebagai kebiasaan adalah di mana masalahnya terletak.

Sedikit disiplin boleh melakukan keajaiban:

> Jangan makan antara waktu makan.

> Kekalkan pada waktu makan yang sama sejauh mungkin.

> Makan makanan yang betul dalam kuantiti yang betul: Kurangkan makan makanan yang diproses, masin dan bergula.

> Pilih minuman yang lebih sihat: Apabila kita dahaga, mengapa memilih minuman berkarbonat, kopi/teh manis atau segelas air sirap apabila segelas air kosong boleh digunakan?

Sesetengah organisasi, seperti masjid berhampiran rumah saya, kini menawarkan cha tanpa gula bersama cha manis biasa. Dan beberapa, seperti saya, campurkan kedua-duanya.

Kata kuncinya ialah disiplin. Kami kekurangan kemahuan dalam hal makanan. Jadi lain kali kita buka mulut nak makan, fikir semula. Jom ubah cara kita untuk Malaysia yang lebih sihat.