Saya sering merasa kecewa apabila melihat risalah dan bahan promosi yang berselerak di atas tanah, satu bentuk sampah yang tidak sopan yang bukan sahaja merosakkan persekitaran kita, tetapi juga menimbulkan bahaya alam sekitar yang ketara.

Trend ini, yang saya istilahkan sebagai "pengiklanan dingin," bukan sahaja mengurangkan kebersihan komuniti kita tetapi juga mencerminkan kurangnya pertimbangan terhadap planet kita.

Pertimbangkan senario di mana risalah tersangkut secara sembarangan pada cermin depan kenderaan.

Ramai penerima, tidak berminat dengan kandungannya, segera membuangnya, selalunya menyebabkan risalah ini menjadi sampah di jalan raya kita.

Ada yang memandu dengan risalah masih terpasang pada cermin depan mereka, hanya untuk diterbangkan ketika mereka memandu pergi.

Perkara yang paling penting ialah risalah (kini ditukar kepada sampah) tidak mendarat di tempat yang sepatutnya - dalam tong sampah.

Adakah kesalahan hanya terletak pada pemilik kenderaan? Saya tidak fikir begitu. Tanggungjawab terletak sama dengan pemula dan pengedar risalah ini, yang tindakannya secara langsung menyumbang kepada pembuangan sampah.

Walaupun semasa aktiviti riadah seperti berjalan kaki dan mendaki, individu mendapati diri mereka dibebani dengan bahan promosi yang tidak diingini, yang sering mereka buang secara tidak sengaja, seterusnya memburukkan lagi masalah sampah kita.

Sebagai contoh, apabila saya memulakan pendakian Bukit Kiara pada hujung minggu, terdapat penganjur yang memberikan anda beberapa bahan bacaan berkaitan kesihatan. Selepas membaca kertas edaran, apakah yang dilakukan oleh pejalan kaki? Kemungkinan besar dia hanya membuangnya dengan membuangnya ke dalam semak.

Sekali lagi, bukankah ini satu bentuk pembuangan sampah?

Kesan alam sekitar risalah tidak terbiodegradasi ini ditambah lagi dengan keadaan cuaca, menyebabkan kerosakan pada kenderaan apabila ia "tersangkut" pada cermin depan.

Untuk menangani isu ini, saya mencadangkan supaya pengeluar risalah ini bertanggungjawab untuk membuang sampah.

Dengan mengenakan denda ke atas organisasi yang terlibat dalam amalan pengedaran yang tidak bertanggungjawab itu, kita boleh memaksa mereka untuk "membersihkan" tindakan mereka dengan menggunakan kaedah pengiklanan alternatif yang mesra alam.

Mudah untuk "menangkap" pemula/pesalah kerana butiran hubungan mereka dinyatakan dengan jelas dalam risalah.

Peraturan masa tingginya digubal oleh pihak berkuasa tempatan untuk mengelakkan peletakan risalah sembarangan pada cermin depan kereta dan ruang awam yang lain.