UNTUK YANG BERUMUR 60 TAHUN KE ATAS SILA BACA INI.

 Ini adalah untuk anda. Saya sangat suka apa yang diperkatakan di sini dan saya akan cuba yang terbaik untuk mengikutinya. Terima kasih kepada orang yang menulis ini. Semoga Allah merahmati kita semua ketika kita berusaha untuk menjadi berkat kepada orang lain pada usia ini, terutamanya kepada anak-anak kita.

 ðŸš©Antara 60 dan kematian. Sudah tiba masanya untuk menggunakan wang yang anda simpan. Gunakan dan nikmatinya. Jangan hanya simpan untuk mereka yang mungkin tidak tahu tentang pengorbanan yang anda lakukan untuk mendapatkannya. Ingat tidak ada yang lebih berbahaya daripada anak lelaki atau menantu perempuan dengan idea besar untuk modal titik peluh anda.

 ðŸš©Amaran: Ini juga masa yang tidak baik untuk pelaburan, walaupun ia kelihatan hebat atau kalis bodoh. Mereka hanya membawa masalah dan kebimbangan. Ini adalah masa untuk anda menikmati kedamaian dan ketenangan.

 ðŸš©Berhenti risau tentang keadaan kewangan anak-anak dan cucu-cucu anda, dan jangan bersusah payah membelanjakan wang anda untuk diri sendiri. Anda telah menjaga mereka selama bertahun-tahun, dan anda telah mengajar mereka apa yang anda boleh. Anda memberi mereka pendidikan, makanan, tempat tinggal dan sokongan. Tanggungjawab kini menjadi milik mereka untuk mencari wang sendiri.

 ðŸš©Kekalkan kehidupan yang sihat, tanpa usaha fizikal yang hebat. Lakukan senaman sederhana (seperti berjalan setiap hari), makan dengan baik, dan dapatkan tidur anda. Mudah menjadi sakit, dan semakin sukar untuk kekal sihat. Itulah sebabnya anda perlu memastikan diri anda dalam keadaan yang baik dan sedar tentang keperluan perubatan dan fizikal anda. Sentiasa berhubung dengan doktor anda, lakukan ujian walaupun anda berasa sihat. Kekal maklum.

 ðŸš©Sentiasa beli barang yang terbaik dan tercantik untuk pasangan anda. Matlamat utama adalah untuk menikmati wang anda bersama pasangan anda. Suatu hari salah seorang daripada anda akan merindui yang lain, dan wang itu tidak akan memberikan apa-apa keselesaan kemudian, nikmatilah bersama-sama.

 ðŸš©Jangan stress dengan perkara kecil. Anda telah mengatasi banyak perkara dalam hidup anda. Anda mempunyai kenangan yang baik dan yang buruk, tetapi yang penting ialah masa kini. Jangan biarkan masa lalu menyeret anda ke bawah dan jangan biarkan masa depan menakutkan anda. Rasa baik pada masa ini. Isu-isu kecil akan segera dilupakan.

🚩Tidak kira umur, sentiasa hidupkan cinta. Sayangi pasangan anda, sayangi kehidupan, sayangi keluarga anda, sayangi jiran anda dan ingat: "Seorang lelaki tidak tua selagi dia mempunyai kecerdasan dan kasih sayang."

🚩Berbanggalah dari dalam dan luar. Jangan berhenti pergi ke salun rambut atau tukang gunting rambut anda, lakukan kuku anda, pergi ke pakar dermatologi dan doktor gigi, pastikan minyak wangi dan krim anda mempunyai stok yang baik. Apabila anda diselenggara dengan baik di luar, ia meresap ke dalam, membuatkan anda berasa bangga dan kuat.

 ðŸš©Jangan terlepas pandang tentang trend fesyen untuk umur anda, tetapi kekalkan gaya anda sendiri. Anda telah membangunkan rasa anda sendiri tentang perkara yang kelihatan baik pada anda - simpan dan berbangga dengannya. Ia sebahagian daripada diri anda.

 ðŸš©SENTIASA mengikuti perkembangan terkini. Baca surat khabar, tonton berita. Pergi dalam talian dan baca apa yang orang katakan. Pastikan anda mempunyai akaun e-mel yang aktif dan cuba gunakan beberapa rangkaian sosial tersebut. Anda akan terkejut melihat kawan lama yang akan anda temui.

🚩Hormati generasi muda dan pendapat mereka. Mereka mungkin tidak mempunyai idea yang sama seperti anda, tetapi mereka adalah masa depan dan akan membawa dunia ke arah mereka. Beri nasihat, bukan kritikan, dan cuba ingatkan mereka bahawa hikmah semalam masih berlaku hari ini.

Jangan sekali-kali menggunakan frasa: "Pada masa saya." Masa anda sekarang. Selagi anda masih hidup, anda adalah sebahagian daripada masa ini.

🚩Sesetengah orang merangkul usia emas mereka, manakala yang lain menjadi pahit dan bermuka masam. Hidup ini terlalu singkat untuk membuang hari-hari anda dengan yang terakhir. Luangkan masa anda dengan orang yang positif dan ceria, ia akan memberi kesan kepada anda dan hari-hari anda akan kelihatan lebih baik. Menghabiskan masa anda dengan orang yang pahit akan membuatkan anda berasa lebih tua dan sukar untuk berada di sekeliling anda.

 ðŸš©Jangan menyerah kepada godaan hidup bersama anak atau cucu (jika anda mempunyai pilihan kewangan, itu). Sudah tentu, dikelilingi oleh keluarga kelihatan hebat, tetapi kita semua memerlukan privasi kita. Mereka memerlukan milik mereka dan anda memerlukan milik anda. Walaupun begitu, lakukan hanya jika anda rasa anda benar-benar memerlukan bantuan atau tidak mahu hidup sendiri

 ðŸš©Jangan tinggalkan hobi anda. Jika anda tidak mempunyai apa-apa, buat yang baru. Anda boleh melancong, mendaki, memasak, membaca, menari. Anda boleh mengamalkan kucing atau anjing, menanam taman dapur, bermain kad, dam, catur, domino, golf.

🚩Cuba pergi. Keluar dari rumah, temui orang yang sudah lama anda tidak jumpa, alami sesuatu yang baharu (atau sesuatu yang lama). Yang penting keluar rumah dari semasa ke semasa. Pergi ke muzium, pergi berjalan melalui taman. Keluar dari sini.

🚩Bercakap dalam nada yang sopan dan cuba untuk tidak mengeluh atau mengkritik terlalu banyak melainkan anda benar-benar perlu. Cuba terima situasi seadanya.

 ðŸš©Sakit dan ketidakselesaan seiring dengan peningkatan usia. Cuba untuk tidak memikirkannya tetapi terima mereka sebagai sebahagian daripada kehidupan.

 ðŸš©Jika anda telah tersinggung oleh seseorang – maafkan mereka. Jika anda telah menyinggung perasaan seseorang-minta maaf. Jangan bawa dendam dengan anda. Ia hanya berfungsi untuk membuat anda sedih dan pahit. Tidak kira siapa yang betul. Seseorang pernah berkata: "Menyimpan dendam adalah seperti mengambil racun dan mengharapkan orang lain mati." Jangan ambil racun itu. Maafkan, lupakan, dan teruskan hidup anda.

 ðŸš©Ketawa. Ketawakan kerisauan anda Ingat, anda adalah salah seorang yang bertuah. Anda berjaya menjalani kehidupan yang panjang. Ramai yang tidak pernah sampai ke usia ini, tidak pernah dapat mengalami kehidupan yang penuh.

Rakan-rakan yang saya hargai, nikmatilah kehidupan yang damai pada ketika ini dalam hidup anda ...


Jangan risau... bergembiralah. 🥰


Kredit : M Sanchez Jr.


.